Afbeelding artikel Glorius

Interview Slagersvak

In de zoektocht naar kwaliteitsproducten kiezen meer slagers, traiteurs en versspeciaalzaken voor streekproducten van dieren van een eerlijke herkomst. Enerzijds om in te kunnen spelen op de groeiende vraag naar lekker vlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Anderzijds om de consument te triggeren om te kiezen voor een hoogkwalitatief stuk vlees. Glorius verenigt het beste van de twee werelden met een eigentijds West-Vlaams varkensvlees.

“Wij zijn een reguliere varkenshouderij, maar zelfs met grote aantallen zeugen konden we op een gegeven moment niet meer inspelen op de prijsschommelingen voor varkens. We zijn daarom zeven jaar geleden onder de naam Glorius ons eigen varkensvlees gaan verwerken dat we voor eerlijke prijs verkopen aan de slager. We zijn een jong en hip merk dat ook de jonge mensen die vlees willen eten aanspreekt. Een gedreven familiebedrijf dat het familiaire aspect doortrekt in de bedrijfsvoering maar zeker ook in de omgang met slagers. Ons succes is hun succes en andersom", vertelt eigenaresse Herlinde Lafaut. 

ONDERSCHEIDEND CONCEPT

Het concept van Glorius rust op een aantal pijlers. Bart en Herlinde hebben gekozen voor een genetica dat niet mager is maar ook niet al te vet. Doordat het kweekproces van de zeugen volledig bewaakt is, garandeert Glorius een constante kwaliteit. “De voeding draagt daar voor een belangrijk deel aan bij. Ons varkensvoer bestaat uit natuurlijke kruiden, waaronder tijm, rozemarijn en kurkuma. Deze natuurlijk antioxidanten zorgen voor een hoge kwaliteit en langere houdbaarheid. De malsheid, kleur en versheid van het vlees moet op dag één hetzelfde zijn als op dag vier. Dat is bij ons varkensvlees het geval.”

“Wij kweken alle dieren zelf, dus de biggen worden bij ons geboren op de hoeve in Merkem, waar ze een stressvrij leven kennen. Ook het slachtproces bevindt zich op het allerhoogste niveau. Sowieso heeft de keuze voor onze genetica ervoor gezorgd dat de dieren een ideale verhouding tussen vet en mager vlees hebben. Een West-Vlaming wil nu eenmaal mager vlees, in Oost-Vlaanderen eten ze liever wat steviger en rijper vlees en een Waal heeft liever meer vet aan het vlees."

SLAGERS HELPEN MET DE VERKOOP

Sales Manager Nicolas Roué geeft aan dat de kwaliteit van het vlees de doorslag geeft om te durven kiezen voor Glorius, maar dat de begeleiding, verkoopondersteuning en marketing ervoor zorgen dat slagers ook vaste afnemers blijven van de producten. “Slagers hebben altijd tijd tekort en personeel tekort. Daarom hebben wij een erkende Glorius-slager die voor ons klanten coacht met de verwerking van onze karkassen, zodat zij deze volledig kunnen verwaarden en hun eigen assortiment verder kunnen aanvullen. Een slager die eerst twee tot drie Glorius-varkens per week afnam, zit inmiddels op zes tot acht varkens. Hij gelooft in ons concept en de klanten proeven het kwaliteitsverschil."

Glorius is ook continu bezig met marketingacties die de slagers triggeren om hun creativiteit te gebruiken. “Wij hebben er baat bij als een slager meer vlees kan verkopen. Een gelukkige slager is een gelukkige leverancier. Het afgelopen jaar hebben we al twee succesvolle acties achter de rug."

Wat verder heeft bijgedragen aan het succes van Glorius qua naamsbekendheid én populariteit is de samenwerking die het merk heeft met Club Brugge. “Wij hebben gedacht om het beste West-Vlaamse label te combineren met de beste West-Vlaamse voetbalclub. Slagers die hun eigen Glorius-producten of recepten op een originele manier delen op social media, maken elke twee weken kans op een VIP-arrangement bij Club Brugge."

PLANNEN VOOR DE TOEKOMST

“Wij zien slagers als Glorius-ambassadeurs, die soms ook exclusiviteit wensen en krijgen. Bij elke winkel stellen we ons de vraag: zien we ons vlees daar liggen? Past de winkel bij ons DNA? Als wij denken dat het niet past, dan doen we niet”, vervolgt Nicolas. De recente beursdeelname aan Meat Expo in Kortrijk heeft ook tot een nieuwe doelgroep geleid, erkent Nicolas. “Zo hebben we enkele aanvragen uit Noord-Frankrijk gekregen waar we nu mee verder gaan. Ook is er de eerste interesse uit Nederland."

Nicolas vult tot slot aan: “De ‘Customer Experience’ nemen wij erg serieus. Je kunt ook niet anders. Mensen proeven onze producten en willen meer. Slagers komen bij ons en zeggen voor hun charcuterie volledig te willen overstappen op Glorius. De gedrevenheid achter het label zien we terug bij de afnemende slagers, die hun omzet fors zien stijgen zodra ze met Glorius beginnen te werken.”

Toekomst

Terug naar overzicht